Psikolojik Travma Nedir?

Psikolojik Travma Nedir? insanların hayatını, beden bütünlüğünü ya da ruhsal dengesini tehdit altına alan, ve duygusal anlamda atlatmakta zorlandığı olaylar, deneyimler veya durumlardır. İnsanların yaşadığı olayların yarattığı stres, onun dayanabilme gücünün sınırını aştığı zaman ruhsal travma yaşantısı oluşmaya başlar.

Psikolojik ve fiziksel bütünlüğümüzü tehdit eden her türlü olay travma olarak değerlendirilir. Travma, hiç beklemediğimiz bir anda ve ne yaparsak yapalım asla hazırlıklı olamayacağımız bir şekilde, temel hayat bütünlüğümüze inen ani bir darbedir. Bizi geleceğimiz ve geçmişimizden belli bir süre için koparan bir zamansızlık halidir. İş kaybı, Ayrılık ve boşanma, aile içi şiddet, trafik kazası, tecavüz, ani hastalık, ani ölümler, sakat kalma gibi durumlar kişisel travma listesine girerken; doğal afetler, savaş, büyük çaplı ekonomik krizler, terör gibi durumlar ise toplumsal travmalar başlığı altında değerlendirilir. Toplumsal travmanın neden olduğu etkiler söz konusu olduğunda, en fazla risk altında olanlar sırası ile, tanık olanlar, zarar görenler ve kıl payı kurtulanlardır. Geçmişte başka bir felaketin kurbanı olanlar, yakın geçmişinde kayıp yaşayanlar, aile problemleri olanlar, psikososyal sıkıntılar yaşayanlar yada kronik bir hastalığı olanlar, sosyal bağları kuvvetli olmayanlar travmanın etkisini en ağır şekilde yaşama riski olan insanlardır.

Psikolojik Travma Nasıl Etki Eder?

Psikolojik travma, genel olarak oldukça stres yaratan durumların, kişinin güvende olma duygusunu zedelemesine ve kişide çaresizlik, yalnızlık ve tehlikeli bir dünyada her an zarar görebileceği hissine neden olur.

Psikolojik Travmalara Birkaç Örnek
Fiziksel ve duygusal cinsel istismar
Fiziksel ve duygusal ihmal
Aile içi şiddetler
Bir saldırıya tanık olmak ya da saldırıya uğramak.
Trafik kazaları
Hayatı tehdit edebilecek hastalıklara yakalanan birini tanıyor olmak ya da yakalanmak.
İşkence
Doğal afetler
Savaş

Hikayenin Sonunu Farklı Yazma İsteği

Kompleks Travmaya sahip kişiler, genellikle kendilerini süregelen bir travma döngüsünün içinde bulurlar. Örneğin çocukluk çağları duygusal ve fiziksel istismar içinde geçmiş bir kadın, yetişkinlikte kendisini yine istismar eden ilişkiler yaşayabilir. Kendisini sözel olarak taciz eden, döven, umursamayan, aşağılayan, veya değer vermeyen kişileri sevgili veya eş olarak seçebilir. Çocukluğunda bu tür olaylara maruz kalmış birinin, yetişkinlikte bunun tam tersi insanlara yöneleceğini düşünürüz, fakat durum çoğunlukla tam tersi olur. Bunun sebebi, kişinin geçmişte yaşadığı istismarla halleşebilme ve kendi hikayesinin sonunu farklı yazma arzusu ve dürtüsüdür. Kişi kendisini eskiden yaşadığına benzer istismar ve travma döngülerinin içine sokarak, geçmişte sağlayamadığı kontrolü sağlama ve bu sefer bu döngüye son verebilme amacı içerisindedir.

Psikolojik Travma Deneyimi Yaşamış Kişilere Nasıl Yardım Edebiliriz?

Güvenilir olmak
Fiziksel ve duygusal güvenli ortam yaratmak
Seçim yapmalarına izin vermek ve bunu desteklemek
Kişilerin travmalarını paylaşmaları konusunda ısrarcı olmamak
Travma belirtileri gösteren kişileri, gerekli yardımı sağlayabilecek ruh sağlığı uzmanlarına yönlendirmeye çalışmak

Belirtileri Ne Zaman Dikkate Almalı ve Profesyonel Destek İstemelisiniz?

Gerçek bir tehditle karşılaşıp, fiziksel zarar görmüş ya da buna doğrudan tanık olmuşsanız, bu esnada aşırı derecede korku, çaresizlik ve dehşet hissi yaşadıysanız,Bazen olay yeniden oluyormuş gibi hissediyor ve davranıyorsanız,Olayın önemli bir bölümünü unutmuşsanız,Olayı çağrıştıran her şeye karşı aşırı duyarlılık ve tepki gösteriyorsanız,Olayla ilgili anılarınız sıklıkla tekrarlanıyorsa,Sık sık kabus görüyorsanız,İnsanlardan uzaklaşıyor ve yabancılaşma hissediyorsanız,Her şeye karşı önemli bir ilgi azalmanız varsa,Bu belirtiler kişisel, sosyal ve mesleki hayatınızda bozulmalara sebep olduysa..

Psikolojik Travma yaşadığınızı düşünüyorsanız fiziksel aktiviteler özellikle yararlıdır.

Bisiklete binin, yürüyün, koşun, ip atlayın. Hareketliliğinizi arttırmak kendinizle ilgili daha iyi düşünmenizi de sağlayabilir. Başlangıç olarak, her gün veya her iki günde bir, 20-30 dakikalık bir fiziksel aktivite planlayın. Bu tip fiziksel aktiviteler, moralinizi de düzeltecek ve kendinizi daha zinde hissetmenizi sağlayacaktır. Ayrıca bazı kişiler, şiir yazma, resim yapma, veya müzik çalmak gibi, kendilerini anlatabildikleri aktivitelerin ruh sağlıklarına iyi geldiğini ve kendilerini daha iyi hissettiklerini fark etmişlerdir.

Moral bozukluğunuzla başa çıkmak için, aşırı şekilde sakinleştirici, içki, yasal olmayan uyuşturuculara yönelme isteğine karşı çıkın. Bunlar anlık şekilde size kendiniz iyi hissettirebilirler, ancak genel sağlık ve psikolojik açıdan kısa zamanda daha büyük sorunlara sebep olabilirler. İyi beslenmeye çalışın. Düzgün beslenme sağlığınızı koruyacak ve dolayısıyla iyileşme sürecini kolaylaştıracaktırıp hızlanmasına katkı sağlayacaktır.