Utangaçlık Nedir? Nasıl Geçer?

Utangaçlık Nedir? Nasıl Geçer? Kişinin utangaçlığı, kendi belirsizliği ya da sosyal beceri eksikliğinden dolayı, bir akıl durumunun neden olduğu ve sertlik, korku, kararsızlık, gerginlik, utanç ile ortaya çıkan bireysel bir davranıştır. Utangaçlık ve utangaçlık, toplum tarafından olumsuz eleştirel değerlendirmenin olağan korkusunu temsil eder. Birçok kişi, herhangi bir kamu eyleminin uygulanmasının mantıksız korkusunun – sosyal fobi ve utangaçlığın aynı kavramlar olduğuna inanmaktadır. Bu inanç yanlıştır. Sosyal fobide utangaçlık aşırı tezahürüne neden olur.

Utangaç bireyler genellikle çekingen, gizli ve yalnızlığı tercih ederler. Bu insanlar genellikle iletişimsel ve nüfuz edici kişiliklerden daha az başarılıdır. Bu nedenle, çekingen bireylerin çoğu, “utangaçlıktan ve güvensizlikten nasıl kurtulacakları” sorusuna çözüm bularak can sıkıcı bir kişilik özelliğinden kurtulmayı hayal ederler.

Bakışların size yöneldiğini hissettiğiniz an yüzünüzün kızarmasına karşı koyamıyorsanız, utangaçlık sorunuyla nasıl baş edeceğinizi bilmelisiniz.

Kendinize şu soruyu sorun: Spot ışıkları altında kaldığınızda gerilim yaşıyor musunuz?

Elbette spor ışıklarından kastımız, sahneye çıkmak değil. Tek başınıza göz önüne çıkıp, tüm dikkatlerin üzerinizde yoğunlaştığı anlardan bahsediyoruz. Bunlar, sizin için baş edilmesi mümkün olmayan, heyecandan titremenize engel olamadığınız anlar mı? Bir an önce oradan sakin bir odaya geçmek ve rahatlamak mı istiyorsunuz?

Bu sorulara yanıtınız “evet” ise ancak sesli olarak dile getirmekten çekiniyorsanız, korkmayın, yalnız değilsiniz. Çünkü dünyada pek çok insan utangaçlık derdinden muzdarip. Ve elbette o pek çok insan, bu çekingenlik sorununu yemek için mücadele ediyor. Kabuğu kırmak bir sihirli değnek dokunuşuyla mümkün değil elbette. Biraz zaman, çaba ve değişim için istek gerektiriyor. Bir de tabii Pudra.com’un verdiği ipuçlarını takip etmek…

Utangaçlık, epey yaygın bir sorundur. Genelde sosyal durumlardan korku ve başka insanların yanında tedirginlik olarak tanımlanır. Bazen yalnızca belirli durumlarda ortaya çıkar. Örneğin, bazı kadınlar yalnızca erkeklerin yanında utangaçtır. Bazı insanlar insanlarla birebir buluşurken rahattır ama büyük gruplarda kaygılıdır. Bazı insanlar, başka insanlarla etkileşim içinde olmak durumunda kaldıkları her ortamda çok sıkıntılıdırlar.

Sizi neyin utangaç hissettirdiğini bulun
Birilerinin seyirci olarak sizi izlediği bir yerde mi utangaç hale geliyorsunuz? Yeni bir beceri öğrenirken mi? İnsanlar etrafınızı sardığında ve sizi suçladığında mı? Hiç kimseyi tanımadığınız bir yerde yalnız başınıza kaldığınızda mı?

Tam olarak hangi düşüncenin sizi utangaçlığa sevk ettiğini tespit edin. Bu düşünceyi aklınızdan çıkarmak için, “ben” öznesini kullanarak kendi kendinize bazı cümleleri tekrarlayın. “Ben bunu yapabilirim”, “Benim bazı önerilerim var” gibi. “Utangaç bir çocuk”tan daha fazlası olduğunuzu gösterin etrafa.

Kendine güveninizi inşa edin
Bir topluluk önündeyken, nasıl göründüğünüz, sesiniz ya da elbisenizden ziyade; ne bildiğinizi, ne yapabildiğinizi ve neyi başardığınızı düşünün. Çevrenizdeki herkesin birtakım eksiklikleri olabildiğini düşünün. Onların problemleri onları utandırmazken sizinki neden sizi utandırsın?

Gözlerinizi kapatın ve hangi durumda utanabileceğinizi gözünüzde canlandırın. Zihninizdeki gözler, kendinize güveninizi inşa edecektir. Bunu sık sık tekrarlayın. Çok aptalca görünebilir fakat kendine güven oluşturmak için bunun çok etkili bir yöntem olduğunu aklınızdan çıkarmayın. Sporcular yeteneklerini geliştirmek için gözde canlandırma yöntemini kullanırken, siz neden kullanmayasınız?

Vücut dilinizi geliştirin
Vücut dilinize açık ve dost canlısı özelliği yerleştirin. Gülümseyin ve göz kontağından kaçmayın. Tanımadığınız biri de olsa bir başkasının gözünün içine bakıp küçük ama içten bir gülümseme fırlattığınızda, hem sizin hem de karşınızdakinin günü güzel geçecektir. Gülümsemek, güzel bir diyalog başlatmak için de iyi bir yoldur. Buzlarınızı kırar ve yüz kaslarınızı gevşetir.

Dik durma ve net konuşma pratiği yapın. Dik durmak, etrafa, kendinize güven duyduğunuz izlenimi verir. Net konuşmak ise utanma potansiyelini ortadan kaldırmaya yardımcı olur; mırıldanma ve çok sessiz konuşma sorununu yenmenize destek olur.

Gülmekten korkmayın
Komik bulduğunuz şeylere gülün. Ciddi görünme isteğinizi bir takıntı haline getirip kendinizi sıkmayın. Unutmayın, gülmek, rahatlamanıza yardımcı olur.

Yeni arkadaşlar edinin
Normal zamanlarda konuşacağınızı tahmin etmediğiniz insanlarla konuşun. Ortak ilgi alanlarınız olan, dolayısıyla paylaşacağınız bir şeyler bulabileceğiniz insanlarla arkadaş olmaya çalışın. Samimi bir diyaloğu başlatmak için basit cümlelerle giriş yapabilirsiniz: “Ne kadar hoş bir çanta, nereden aldın?” ya da “Dışarısı çok güzel, değil mi?” gibi.

İlginç deneyimler yaşayın
Hayal bile edemediğiniz ilginç alanlara girmeyin deneyin. Gerçekten sizin için sıra dışı olabilecek şeyler yapın. Paraşütle atlamak gibi…
Peki, bu kadar abartılı olması şart değil. Ama birileriyle sohbet ederken anlatabileceğiniz, ilginç hikayeler yaratmak için bir şeyler yapın.

Kendinizi başkalarıyla kıyaslamayın
Kendinizi başkalarıyla kıyaslamak, kendinizi yetersiz hissetmek, bundan ötürü de daha utangaç hale gelmeniz için size zemin hazırlar. Dolayısıyla kendinizi sadece kendi koşullarınız içinde değerlendirin.

Her kural uymak için değildir
Biraz kuralların dışına çıkmaktan, kabuğunuzu çatlatmaktan zarar gelmez. Mükemmeliyetçi kişililiğinizin size ördüğü duvarları zorlamazsanız gergin bir insan olmanız kaçınılmazdır. Kuralların dışına çıktığınızda insanların siz yadırgayacağını düşünerek kendinizi strese sokmayın. Hem fazla kuralcı insanlardansa daha eğlenceli ve heyecan verici olanlar daha çok sevilir. Bu, yaşadığımız hayatı daha heyecan verici yapar zaten. Kuralları sadece basit düzeyde takip edin. Mesela bir cenazede giydiğiniz kıyafetin abartılı olmamasına özen göstermek gibi.

Uzmanlar, bunun genlerden kaynaklanıp kaynaklanmadığı konusunda farklı fikirlere sahip. Genetik olduğuna dair birkaç kanıt bulunmasına rağmen, çekingenliğin duygusal şiddetle yetiştirilmiş olmaktan kaynaklanması daha olası. Sürekli eleştirilen ve nadiren cesaretlendirilen veya övülen bir çocuk, kendinden şüphe ve çekingenlikle dolu hale gelecektir.

Utangaçlık sık sık sosyal başarısızlıklara bir tepki olarak zamanla gelişir. Eğer sosyal açıdan sürekli hata yaparsanız endişeli ve güvensiz hale gelerek sosyal ortamlardan kaçınmaya başlarsınız. Sosyal açıdan ne kadar çok başarısız olursanız kendinizi sosyal ortamlara o kadar az koymak istersiniz.

Utangaçlık ve özgüven eksikliği çok yakından ilişkilidir. İlk yapmanız gerekenlerden biri, kendinize sürekli diğer insanların sizinle eşit olduğunu hatırlatmak. Kimileri daha çekici doğar; kimileri daha zeki, kimileri daha atletiktir. Ama kimse başkasından daha iyi değildir. Herkesin güçlü ve zayıf yönleri vardır.

Utangaçlıktan nasıl kurtulur?
Her gün, insanlar çok sayıda kendinden şüpheli, çekingen, utangaç bireylerle karşı karşıyadır. Uzmanlar, hemen hemen tüm insanların değişen derecelerde şiddetli olarak tanımlanan özelliklere sahip olduklarını söylüyor.

Bir insanın utangaçlığı hemen hemen her zaman utanç verici ve kısa süreli kendini beğenme kaygısının eşlik ettiği bir durumdur. Utanç, kişinin kendi çevresi tarafından değerlendirilmesine ve algısına verdiği acı verici tepkinin içine çekildiği yanlardan ortaya çıktığı atak sırasında, gariplik yoldaşlığıdır. Utangaç kişilikler, ilk sırada, kendilerini utangaç. Başka bir deyişle, kendi kişilerine doğru negatif olarak bertaraf edilirler.

Modern dünya zalimdir, zayıflık onun içinde çiğnenir, kişisel çıkar ve kaba kuvvetin “yasaları” vardır. Utangaç, ürkek bireyler, ya kendini onaylama uğruna sürekli olarak “dövüldüler”, ya da kazanamazlar ve kendilerine kızacaklar ve “utangaçlığın üstesinden nasıl gelinir” sorusuna cevap bulabilene kadar “daha ​​da” vuracaklardır. Bir mıknatıs gibi, çekingenlik ve belirsizlikten muzdarip insanlar, kader darbelerini kendilerine çekiyorlar. Bireylerin pozisyonunu veren, kendi görünüşleri, taklitleri, yüz ifadeleriyle başarısızlıkları çekerler – “Ben bir kurbanım”. Bu nedenle, bazen patlayıp protesto etmeye başlasalar bile, flaşları yetersiz olarak algılanır. Öfke ya da hoşnutsuzluğun nadir patlamaları ya çevreyi etkilemez ya da başkalarında daha fazla tahriş ve saldırganlık yaratır. Bu nedenle, utangaçlığın düzeltilmesi çok önemlidir ve belirsizlik bir alışkanlık haline gelene kadar mümkün olduğunca erken başlamak daha iyidir.

Bu amaçla, “güven standardı” olarak adlandırılan, bireyi duygusal gergin bir duruma yönlendiren karşılaştırma bulmak gerekir. Ayrıca, bireyin kendisinin sunulan standarda uymadığı gerçeğinden doğan acı dolu deneyiminizin sebebini de bulmaya çalışmalısınız. Bu iç standart neden ortaya çıktı? Kişinin kendi ferdi olanını olduğu gibi kabul ederek yaşamaya çalışmak gerekir. Kendini kimseyle kıyaslama. Her insan kendi kişisel yaşam yolundan öznel bir karakter kümesi ile geçer. Birisini kopyalamak başarıya ulaşmak imkansızdır. Kendini icat edilmiş bir standartla sürekli olarak karşılaştırmak, sadece kendi yaşamının ve kişiliğinin duyarsızlaşmasına yol açacaktır.

Yani, utangaçlık ile nasıl başa çıkılır? İlk aşamada, bireyin kendi içinde sevmediği kendi niteliklerini, niçin onları reddettiğini anlamak, bu özellikleri çevreden gizlemeye zorlandığını açıklamak gerekir. Birey kendi içinde sevilmeyen nitelikler kabul ederse ve sonra onları başkalarına açarsa ne olur? Bireyin toplum tarafından sevilmeyen kişisel niteliklerini topluma açtığı ve kötü bir şeyin gerçekleşmediği zihinsel olarak olumlu bir durumun kaybedilmesi tavsiye edilir. Bir sonraki aşama hayali eylemlerden gerçek olanlara geçiş olacaktır.

Nesnel bir vizyonu, kişinin kendi kişiliğini kınamadan ve değerlendirmeden, dışarıdan sanki öğrenmek gerekir. Böyle tarafsız bir vizyon sonunda kişinin olumlu duygularını, sevinç duygusunu, kendini sevgisini uyandırır. Psikologlar bu kadar çok deneyim sunan çizgiyi sevmenizi tavsiye ediyor. Herhangi bir öznel olumsuz kalite olumlu bir özelliğe dönüşebilir.

Utangaçlık nasıl yenilir? İlkel, mizah yardımıyla. Kendi çekingenliği ve belirsizlikleri nedeniyle hafif bir alay, daha fazla gelişime katkıda bulunacak bir “sıçrama tahtası” oluşturulmasına izin verecektir.

Bu durumlarda hissedilen olumlu duyguları yeniden deneyimlemek için, büyük şirketlerdeki kendi başarımız, gevşekliğimiz ve güvenimizin tüm kanıtlarını hatırlamaya çalışmalıyız. Bundan sonra, bu duyguları bireyin kendi potansiyeli ile ilgili büyük ve sağlam bir inanç duygusuna “toplamak” ve gelecekte “etki alanları” nı genişletmek için ayarlanması tavsiye edilir.

Psikologlar başarılı ve özgürleşmiş insanların davranışlarını gözlemlemeyi, şanslarının sırrının ne olduğunu, iç dünyalarının nasıl örgütlendiğini anlamayı önerir. Belki de utangaç bir bireyde, bu niteliklerin başlangıcı vardır, sadece geliştirilmeleri gerekir?

Utangaçlık nasıl baş edilir? Başarılı ve kurtarılmış bireylerin davranışları gibi davranmaya çalışmak gerekir. Ancak, kişi kendini değiştirmek ve başarılı bir kişinin tam bir kopyası haline gelmek için çabalamamalıdır. Davranış modelinin, jestlerin ve yüz ifadelerinin kopyalanması, tonlama, özgüven geliştirme ve benlik saygısının geliştirilmesi gereklidir.

Utangaçlığı ortadan kaldırmak için yukarıdaki yollara ek olarak, aynı zamanda hatalara odaklanmayı bırakmanız önerilir, çünkü sadece hiçbir şey yapmayan bireyler yanıltıcı değildir. Bu nedenle, yalnızca başarılar belleğe kaydedilmelidir. Başarısızlıklardan, tecrübeyi çıkarmanız ve onları işe yaramaz hale getirmeniz gerekiyor. Ayrıca, iletişimsel etkileşim seyrinde rahatsızlık duyduğunda, her bireyin aşağıdakileri hak ettiğini hatırlamanız önerilir:

– “hayır” deyin ve suçlu hissetmeyin;

– mazeret yapmayın;

– diğer kişiyi sevmiyorum;

– bağımsızlık hakkı;

– Hata yapma veya herhangi bir şey bilmeme hakkı.